بهگزارش میراثآریا بهنقل از روابطعمومی ادارهکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری اصفهان؛ امروز شنبه ۲ دی ۹۶ و همزمان با انتشار گزارشی مبنی بر فرونشست دیوارههای سیوسهپل، گروهی از کارشناسان ارشد ادارهکل میراثفرهنگی استان و سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری با حضور فریدون اللهیاری مدیرکل میراثفرهنگی استان اصفهان در کمتر از یک ساعت از انتشار این خبر، از پل تاریخی سیوسهپل (اللهوردیخان) بازدید کردند.
در پایان این بازدید فریدون اللهیاری مدیرکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری اصفهان در جمع خبرنگاران حاضر عنوان کرد: «بررسیها نشان میدهد ایجاد «اعوجاج» (کج شدن دیوارها) در طبقه دوم سیوسه پل امری است که در دهههای گذشته اتفاق افتاده (تصاویر قدیمی گویای این مطلب است) و در حال حاضر هیچگونه شواهدی دال بر فرونشست زمین در محل پایههای سیوسهپل مشاهده نشده است.»
او تصریح کرد: «با توجه به بروز احتمال فرونشست زمین حاصل از خشکسالی طولانیمدت زایندهرود، بررسیهای کارشناسان نشان میدهد در حال حاضر هیچ گونه شکستی بر بدنه پایههای پل در طبقه زیرین سیوسهپل مشاهده نشده است.»
اللهیاری همچنین تصریح کرد: «بررسی کارشناسان همچنین نشان میدهد که موج شکنهای پل که با گچ و ساروج استحکام یافتهاند، مستحکم در سر جای خود قرار دارد و در سقف طبقه اول و پایههای اصلی پل، هیچگونه ترک و شکستی مشاهده نشده است.»
مدیرکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان اصفهان در ادامه به بازدید کارشناسان از طبقه دوم پل اشاره کرد و افزود: «بررسیهای طبقه دوم نیز نشان میدهد که هیچ نوع شکست یا فاصلهای میان دیوارهها و عرشه پل ایجاد نشده و تمام رواقهای راهروهای سرپوشیده نیز سالم است و در جرزها و کف طبقه دوم نیز ترکهای ۴۵ درجه که ناشی از فرو نشست بوده وجود ندارد.»
اللهیاری با اشاره به استحکام سیوسهپل در هنگام ساخت آن تأکید کرد: «این پل تاریخی که بهصورت دو طبقه طراحی شده است بزرگترین پل در مسیر زاینده رود بوده و ۲۹۹ متر طول و ۱۴ متر عرض دارد.»
او اظهار کرد: «در زمان ساخت این پل تاریخی ابتدا چاهکهای متعددی حداقل به عمق ۱۰ متر در بستر زاینده رود ایجاد شده و سپس این چاهکها با سنگ پر شده و سپس بر روی آنها بستری از سنگ ایجاد شده و پایههای پل نیز روی آن قرار گرفته است.»
مدیرکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان اصفهان همچنین به استحکامبخشی عرشه پل نیز در اواخر دهه ۴۰ و اوایل دهه ۵۰ خورشیدی اشاره کرد و اظهار کرد: «با توجه به عبور اتومبیل از عرشه سی و سه پل و احتمال بروز آسیب به عرشه پل، در آن عصر در طی طرحی که مرحوم شیرازی برای مرمت سیوسهپل ارائه داد (دال بتنی) در پهنه عرشه پل اجرا شده و همین سطح بتنی باعث استحکام پایه دیوارههای طبقه دوم پل از آن دوران تا کنون شده است.»
اللهیاری اظهار کرد: «با توجه به بروز اعوجاج در برخی دیوارههای پل، کارشناسان در حال حاضر اعتقادی برای مرمت اضطراری برای این بخش از دیوارههای طبقه دوم پل ندارند.»
او تصریح کرد: «با این وصف نگرانیهای ما از تداوم خشکسالی و قطع جریان آب در زایندهرود و تهدیدی که این امر برای پایههای پلهای تاریخی اصفهان بهشمار میرود جدی است، روی همین اصل با همکاری سازمان نوسازی و بهسازی و شهرداریهای در مسیر رودخانه زاینده رود در داخل شهر اصفهان، کمیته پایش پلهای تاریخی اصفهان تشکیل شده است.»
انتهای پیام/